[if gte mso 9]>
0
0
1
130
715
.
5
1
844
14.0
Normal
0
21
false
false
false
EN-US
JA
X-NONE
I fins aquí...
1 de 15
Matthew Tree i Arian Botey, abans de la presentació.
Carme Batlle, presidenta d’Amics de la Ciutat de Granollers.
2 de 15
Arian Botey presentant l'acte.
4 de 15
3 de 15
Etenesh Guerras Parra amb l’autor, preparant la
presentació de l'acte.
La Sala Tarafa a l’inici
de la presentació
5 de 15
6 de 15
7 de 15
Convit ofert pels
Amics de l'Âfrica
Matthew Tree
9 de 15
10 de 15
Alumnes d'Arsènic espainde creació,fent lectures de fragments de text
11 de 15
Sergi Salicrú i Aisa Diao
Anna Griera i Estel Ibars
12 de 15
13 de 15
i 15 de 15
Amics de la ciutat de Granollers
Associació Cultural Amics de l'Àfrica
Arsènic, espai de Creació
Aquest acte de presentació
va ser possible gràcies a
Marcòlic (Editorial Alpina)
Mas Geli, el vi de Pals
14 de 15
8 de 15
Convidada a vins
Mas Geli
Comprar
a botigues i
online
"Àngels del Quitrà” és una història protagonitzada essencialment per cinc noies joves, la Laia, la Maia, la Tina, la xinesa Xuan i la Sandra, que funcionen separadament però van confluint en una història comuna on coincideixen totes. Totes aquestes noies tenen a veure amb el títol, perquè d'una manera o altra emergeixen del quitrà que empastifava les seves vides, i on aquests "quitrans" són molt diferents. Elles són els àngels del quitrà. .
És una història d’amors i desamors, per una banda tremendament sensual i romàntica, però que inclou bastant humor i també situacions difícils (abús de menors, drogoaddicció…)..
Hi ha un aspecte que és interessant recalcar perquè la fa molt diferent de les novel·les publicades fins ara.
Es tracta d’una de les primeres novel·les amb banda sonora incorporada. En alguns capítols hi ha codis QR que permeten, amb el mòbil, escoltar la música que correspon a la situació.
Ho podeu verificar en els fragments que podeu trobar aquí mateix.
Editorial
Forment
Opinions i reportatges
Codis QR
Teasers
Llegir fragments
Àngels del Quitrà
Fragments
2 El vals del petó
Fragment del capítol 2La dificultat de ser dona
La Maia és una noia de disset anys, de classe rica, que va a una festa amb la intenció de ser més “dona”. Es trobarà, però, amb el sexe i les drogues...
5 El present és meu!
4 Si vens amb mi
La festa era a la casa del Borja, una vil·la penjada sobre el mar i bastant més luxosa que la de la Maia. La sort, aquell vespre, era que els pares del Borja eren de viatge i estarien sols, això prometia llibertat absoluta, i ella pensava aprofitar-la.
Així que van sortir del poble i van enfocar la carretera de la costa, la Maia va dir:
— No miris! Mira la carretera!
Es va descordar el cinturó de seguretat per poder moure’s una mica; es va baixar el vestit i es va treure la samarreta i ràpidament es va posar bé el vestit. Allà, en la soledat del coupé, va pensar que potser s’havia passat una mica, però ja estava fet.
Quan van arribar a la casa ja hi havia molta gent, pràcticament ella era l’última i la festa ja estava en marxa. Havien muntat uns llums psicodèlics que s’encenien i apagaven sincronitzats amb la música techno. Un noi, amb ulleres de sol (per què?) feia de punxa-discs, i en una taula havien disposat una bona col·lecció de begudes de totes classes i un pica-pica generós amb tota mena de menjars.
De seguida que van arribar, un noi alt i prim va posar a les mans de la Maia un gotet amb no sabia pas què,
— Toma, un chupito —li va dir, i fent-se la dona experimentada, ella se’l va empassar tot d’un cop, no sense certes dificultats. Volia demostrar que ja hi estava acostumada, tot i que l’escalfor que li va omplir la gola era difícil de dissimular.
En pocs segons es va adaptar a aquell ambient. El Borja va ballar de seguida amb ella. Els moviments que li suggeria aquella música eren més sensuals del que ella mateixa hauria imaginat; seria per les llums de colors tan canviants o pel fet que tothom es movia molt bé, o efecte del chupito, però tot allò li agradava d’allò més. Al principi, la seva preocupació era que l’escot del vestit, a causa dels moviments, s’obstinava a deixar a la vista una mica més del compte la seva sina, però en veure que les altres noies tampoc es preocupaven massa va deixar fer una mica al vestidet, de manera que posava a cent al seu ballador.
Al primer chupito en van seguir altres, cosa que va fer que el món que l’envoltava s’anés transformant en un garbuix de colors i gent que veia cada vegada més borrosa.
— Seiem una mica? Estic un pèl marejada…
Es van asseure a terra, al costat d’un grupet, per mirar de recuperar-se i, de cop i volta, es va trobar amb un porro que una noia morena, de cabells rabiosament curts que tenia al seu costat li passava. La va mirar. Si més o menys coneixia a tots els participants a la festa, aquesta noia era una perfecta desconeguda, es va fixar en els seus ulls foscos i en una atractiva piga prop de la barbeta, t també en els seus cabells negres; i que semblava una mica més gran que tots, però l’interessava més el seu primer porro. Fa fer una gran calada abans de passar-lo al Borja, que s’havia assegut amb ella. Li queia bé el Borja.
Aquest noi m’agrada, però no penso embolicar-me amb ell encara. No, no. Ni amb ell ni amb ningú. Abans he de descobrir del tot la vida, més endavant ja veurem… Hòstia, estic una mica marejada…
Se'ls va acostar un noi que duia una safata amb uns quants gots amb una beguda fosca.
— Hace un calimotxo?
— Hace!
En Borja en va agafar dos gots i en va donar un a la Maia. Ella va fer un xarrupet, conscient que ja s’estava passant de beguda. El seu amic li havia passat un braç per l’espatlla i en aquests moments li estava fent caure un tirant del seu vestit. La Maia va beure un glop llarg del calimotxo. El porro va tornar a arribar a les seves mans i va fer una altra calada.
Qui deu ser aquesta paia del meu costat? En fi, em sento bé, ara. Molt contenta. La gent sé que hi és però estan com darrere una boira. El Borja m’ha agafat un pit però m’agrada. No està bé, ja ho sé, però m’agrada. Estic molt sensible a tot això, ara, això de la maria està molt bé. No em sap greu res, ni que el Borja m’hagi tirat avall el vestit, encara que se’m vegi un pit no em sento despullada… tinc ganes de fer-li un petó…
— Vine, farem una cosa que t’agradarà. —va dir ell, ajudant-la a aixecar-se. Fent tentines ella el va seguir dòcilment.
— Què vols? —va arribar a dir.
— A la biblioteca hi ha una altra festa —li va dir a cau d’orella.
Van anar cap a una sala, pomposament batejada amb el nom de biblioteca i que era un espai relativament petit, amb una munió de llibres, això sí, amb una taula de despatx al seu bell mig i un gran sofà de pell en un racó. Allà hi havia tres nois que no coneixia i que li van semblar una mica grans, i que havien disposat damunt la taula un paper blanc amb unes línies de cocaïna. Un d’ells acabava d’esnifar una i es fregava el nas.
— Vols provar-ho? — va dir ell.
El món em dóna voltes. Beuré un glop d’aquesta cosa a veure si m’aclareixo. Això deu ser cocaïna, ho he vist en moltes pel·lícules. Vinga, vaja, avui és el gran dia, no? Doncs a totes!
Es va acabar el calimotxo d’una glopada i es van acostar a la taula. Al veure la noia que se'ls apropava, descurada amb el seu vestit mig abaixat, li van fer lloc.
— Ho has fet abans?
— És clar que si —va mentir ella.
Tot i això, un dels nois, veient que la Maia era molt jove, va reduir la mida de la ratlla.
Ella va imitar els moviments que acabava de veure, i amb el tubet que li van donar va esnifar una línia de manera gairebé perfecta. Es va girar de cara al Borja, rient.
— Et trobes millor, oi?
— Hòstia, sí! —va exclamar la noia.
De cop es va trobar abraçada pel Borja. Les seves mans recorrien el cos de la noia que es deixava fer, més excitada que no pas irritada.
Estic acomplint amb el que pensava fer avui, ara penso que em costa pensar, vaja, hòsties, m’estan fotent mà tots alhora…? Sento una eufòria que mai havia sentit…
1 la dificultat de ser dona
6 Llàgrimes de cera
3 La intensitat de viure
2 El vals del petó
3 La intensitat de viure
4 Si vens amb mi
5 El present és meu!
6 Llàgrimes de cera
— Ara tot el que trobis és teu. Fins d’aquí a una hora.
La Laia va mirar al Miquel, per primera vegada amb una expressió de confiança que va travessar l’ànima d’aquell home. Era com un agraïment el que li expressava, i fins i tot li va prendre la mà un instant per dir-li gràcies.
Quan va quedar sola, tinc una hora, pensava, va repassar l’habitació. Va veure que hi havia un aparell de fil musical que oferia diverses opcions i va triar la del seu recent descobriment: la música clàssica. Una suau melodia va omplir l’estança. Un mirall situat damunt de l’escriptori li va mostrar la seva imatge, quina mala cara va pensar. Es va deslligar la cua que retenia els seus cabells i els va espolsar perquè quedessin solts.
Es va despullar, posant acuradament la seva roba sobre una cadira. Va veure els llits i per un moment va pensar: Quin podria ser el meu? I, tot i que de seguida va abandonar la idea per boja, no va poder resistir la temptació de triar-ne un i estirar-se-hi. M’agrada més el de la finestra, va pensar. Quines bogeries! Però el llit era tan còmode... cent mil vegades millor que el de la pensió!
Va restar estirada uns minuts. El cap li anava a cent per hora i potser caldria refrenar-lo una mica. Es va aixecar i, abans d’anar cap a la cambra de bany, va posar una mica bé el cobrellit perquè no es notés que s’hi havia estirat. I també es va apropar a la finestra, i tot i que anava nua, s’hi va acostar. Mira, va pensar, si em veuen i pensen que sóc un ligue, doncs millor!
Però de seguida es va retirar (i si em veu algú?) i es va dirigir al bany. Va obrir les aixetes per omplir la banyera i va verificar que l’aigua sortia a la temperatura desitjada. Mentre la banyera s’omplia, pensava que no es mereixia tanta felicitat, tanta alegria. Va abocar a l’aigua una botelleta d’escuma de bany que havia trobat allà mateix i va gaudir veient com naixia la bromera.
Es va observar al gran mirall que li retornava la seva imatge completa i, segurament per la seva expressió de felicitat, la imatge li va agradar. Els pensaments, però, se li apilonaven; el Miquel mereixia que la veiés alegre així, alegre i ben guapa. De la seva bossa va treure les poques coses que tenia per maquillar-se. És tan home, ell, i jo tan cria!, pensava mentre treia el llapis d’ulls, coloret, un pintallavis i rímel. Eren pràcticament tots els seus productes de bellesa, que va deixar curosament a punt per a després del bany.
Quan la banyera va estar plena, s’hi va posar. Era realment la primera vegada a la seva vida que podia prendre un bany així. Com passa al cinema, es va submergir en l’escuma fins que la va cobrir completament, com la Marilyn Monroe en aquella pel·lícula que l’havia fet riure tant. I encara més, va gaudir d’una cosa que no es pot sentir mai a les pel·lícules: aquella olor deliciosa del sabó... Només l’hi faltaria una copa de vi i una pila d’espelmes escampades per tot arreu per assemblar-se a una gran estrella mundial...
La realitat, però, superava la imaginació: l’escalfor de l’aigua, l’escuma, el vals que li arribava pel fil musical, aquella olor tan dolça i la il·lusió que el Miquel la pogués veure ben guapa aquella nit, ben dona, eren coses molt més importants que les inexistents espelmes i l’absència de la copa de vi. I, en aquells moments tan complicats, li van venir ganes de plorar; però calia gaudir de cada instant sense pors de què li podria passar, i les ganes de riure van aconseguir barrejar-se en els seus sentiments. La imatge que hauria pogut donar a algú que l’observés era tan tendre com còmica: una noia rient i plorant al mateix temps que, bufant-la suaument, feia volar trossets d’escuma que semblaven dansar amb un vals de Strauss que parlava de petons.dirigir al bany. Va obrir les aixetes per omplir la banyera i va verificar que l’aigua sortia a la temperatura desitjada. Mentre la banyera s’omplia, pensava que no es mereixia tanta felicitat, tanta alegria. Va abocar a l’aigua una botelleta d’escuma de bany que havia trobat allà mateix i va gaudir veient com naixia la bromera.
Es va observar al gran mirall que li retornava la seva imatge completa i, segurament per la seva expressió de felicitat, la imatge li va agradar. Els pensaments, però, se li apilonaven; el Miquel mereixia que la veiés alegre així, alegre i ben guapa. De la seva bossa va treure les poques coses que tenia per maquillar-se. És tan home, ell, i jo tan cria!, pensava mentre treia el llapis d’ulls, coloret, un pintallavis i rímel. Eren pràcticament tots els seus productes de bellesa, que va deixar curosament a punt per a després del bany.
Quan la banyera va estar plena, s’hi va posar. Era realment la primera vegada a la seva vida que podia prendre un bany així. Com passa al cinema, es va submergir en l’escuma fins que la va cobrir completament, com la Marilyn Monroe en aquella pel·lícula que l’havia fet riure tant. I encara més, va gaudir d’una cosa que no es pot sentir mai a les pel·lícules: aquella olor deliciosa del sabó... Només l’hi faltaria una copa de vi i una pila d’espelmes escampades per tot arreu per assemblar-se a una gran estrella mundial...
La realitat, però, superava la imaginació: l’escalfor de l’aigua, l’escuma, el vals que li arribava pel fil musical, aquella olor tan dolça i la il·lusió que el Miquel la pogués veure ben guapa aquella nit, ben dona, eren coses molt més importants que les inexistents espelmes i l’absència de la copa de vi. I, en aquells moments tan complicats, li van venir ganes de plorar; però calia gaudir de cada instant sense pors de què li podria passar, i les ganes de riure van aconseguir barrejar-se en els seus sentiments. La imatge que hauria pogut donar a algú que l’observés era tan tendre com còmica: una noia rient i plorant al mateix temps que, bufant-la suaument, feia volar trossets d’escuma que semblaven dansar amb un vals de Strauss que parlava de petons.
En aquest fragment apareix aquest codi QR que el lector pot obrir amb el seu mòbil i que ofereix la banda sonora per aquest fragment de capítol.Podeu provar-ho aqui mateix.
Fragment del capítol 5
El vals del petó
Al següent fragment hi trobem al Miquel un home d’uns trenta-cinc anys, que acaba de conèixer a una treballadora d’una estació d’esquí en obres, la Laia, de vint anys. Les circumstàncies els porten a Puigcerdà, ell convida a la Laia a sopar, ja que ella gairebé no ha dinat, i li ofereix l’oportunitat de prendre un bon bany a l’habitació del seu hotel, on ell la deixa sola.
Va esmorzar pausadament i va decidir passar una estona a la piscina. Feia un dia esplèndid i l’aprofitaria; a més, tampoc tenia res més a fer… Va anar a la seva habitació i es va posar un biquini, el groc, va agafar una tovallola de bany i se’n va anar a la piscina. A aquella hora hi havia un tros de gespa on tocava el sol, però que quedava resguardat de la mirada de possibles veïns xafarders i es va estirar allà, en una gandula, amb un barret de palla, ulleres de sol i fins i tot s’hi va portar un cendrer i el seu paquet de Dunhill. No havia canviat de vida? Doncs si la veia la seva mare, li explicaria que ara ja fumava.
De seguida li va fer nosa el top del biquini i se’l va treure. El sol li proporcionava un càlid repòs i l’envaïa de pau. Va encendre una cigarreta.
Ara s’està molt bé. No haver de parlar amb ningú és també un descans. El Borja encara no ha dit res, és un tros de “capullo”. Crec que em va dir que em trucaria... Allò del porro i allò altre em posava a cent, si hagués sigut tendre hauria fet el que hagués volgut amb mi, però el molt brètol... amb aquells altres paios mirant i tocant-me... suposo, vaja…
Va fer una calada més a la seva cigarreta i es va deixar omplir una estona pel seu sabor dolç i addictiu, una estona gairebé sense pensar. Després, va apagar-la i va tancar els ulls.
La part inferior del biquini anava subjecte amb un llacet a cada costat. Amb la confiança que li donava estar segura que ningú la podria veure, es va desfer els llaços i va deixar que la roba quedés solta. L’excitació que portava al damunt, segurament encara arrossegada de la nit anterior, va fer que les seves mans comencessin a acariciar-se els pits, i els seus mugrons van mostrar-li clarament la seva satisfacció. Però de seguida aquesta satisfacció li va quedar curta i la mà dreta li va baixar a la vagina per rubricar aquest plaer cercant-lo en el clítoris, que estava ja immers en una humitat natural i deliciosa, i el seu dit mig va treballar intensament, secundat per l’escalfor del sol que completava la perfecta reunió d’excitacions. Va començar a sentir una escalfor que li va anar pujant suaument des del sexe fins a envair tot el seu cos, que va quedar cobert d’una suor lleugera i càlida, i va sentir com si a la seva vagina hi volessin papallones. Se li van posar en tensió tots els muscles del cos, tot seguit d’una espècie d’explosió que li va pujar per la columna vertebral fins al cervell i que la va portar a moure el seu cos amb plaer que ara ja era infinitament insuperable…
Arnau! Arnau!
Es va anar relaxant, a poc a poc, però li quedava una sensació de plaer i felicitat que mai havia sentit abans perquè, tot i que ja havia viscut unes quantes experiències solitàries, cap havia estat com aquesta. I quan ja havia deixat fluir tota aquesta energia, va començar a poder pensar que aquesta vegada hi havia també l’energia sexual que portava endarrerida de la nit anterior i que ara havia pogut acabar de completar.
Per acabar de gaudir del seu estat va mirar de passar uns minuts intentant no pensar, però els pensaments se li apilaven al cervell sense que pogués evitar-los.
Si el Borja em pogués veure ara es posaria com una moto. Així, nua a ple sol, calenta com una gata en zel…
Fragment del capítol 4
La intensitat de viure
Però les històries avancen paral·lelament. La Maia ha anat molt malament en els estudis i ha d’anar a classes l’estiu amb el seu tutor, l’Arnau, que sempre li ha agradat però clar, és el tutor.
La primera vegada que s’adona que l’Arnau està als seus pensaments i que se li barregen amb el Borja, el professor i el pijo, és quan es fica a la piscina i...
Fragment del capítol 15
Si vens amb mi
La relació entre la Laia i el Miquel avança i es reafirma quan ella li explica la seva infància i adolescència, a la pobresa més absoluta i sofrint abusos del seu padrastre. Amb tot això arriba el moment en què el Miquel li declara el seu amor, amb la col·laboració d’un inoportú singlot.
— Potser ja hauríem d’anar cap a Masella, que no se’m faci tard. A l’oficina tanquen a la una i he de cobrar el mes… anem?
Vaja, doncs anem, pensava el Miquel. Bé, potser a dalt tindrien temps per parlar i dir-li tot allò que volia dir-li. Van anar a buscar el cotxe, i el Miquel, com a màxim agosarament, va passar el braç per sobre l’espatlla de la noia, fet que ella va acceptar amb naturalitat. I el Miquel i la Laia, després de recollir l’equipatge de l’hotel i tot parlant de foteses, es van trobar ja en cotxe cap a l’estació d’esquí.
Amb això que van arribar al petit tram boscós on el dia anterior s’havien abraçat, i el Miquel, sobtadament, es va aturar. Primerament a la mateixa carretera, però immediatament es va endinsar una mica en el bosc.
— Què fas? —va preguntar ella. El Miquel estava visiblement nerviós, i en aquell moment en què tenia tantes coses al cap que volien sortir per on fos, li va venir el singlot més inoportú.
— Hip! Hòstia, tinc el singlot!
— Ah, doncs… mira d’aguantar la respiració…
— Laia. Et vull preguntar una cosa, una cosa molt important… Hip! Conyillons!
— Tranquil, tranquil, t’escolto.
— Doncs mira, que mai m’ha passat això que em passa ara, saps? Hip! Puto singlot! No, que volia preguntar-te si tu creus Hip!, que si tu creus que seria possible doncs, mira, que volia demanar-te… Hip! A veure, sortim del cotxe un moment?
Van sortir del cotxe i la Laia es va recolzar sobre el capó. El Miquel es va quedar dret com un estaquirot davant d’ella.
— Hip!
— No et posis nerviós. T’escolto.
— Doncs que estic enamorat de tu, Laia, com no et pots Hip! imaginar. Ho sé, i n’estic segur. I penso que si tu volguessis, podríem començar una Hip!, hòstia!, una relació, vull dir, com a alguna cosa més que amics, Hip!, càsum l’olla el puto singlot! Laia, vols que comencem a provar de compartir la vida? Hip! Quina frase més cursi. Vols que siguem parella perquè, si tot anés bé, un dia ens casem? Hip! Hip! Ufff, ja ho he dit!
La Laia mirava al Miquel amb una expressió entre seriosa i divertida. Va tardar uns segons a dir.
— Miquel…
— Hip!
I encara va fer una llarga pausa abans de seguir.
— Miquel, mira. Jo també he arribat a pensar en tot això, em caus molt bé, m’agrades.
Ella parlava amb grans pauses entre les frases.
— Però també he pensat que… bé, que ens portem uns quants anys, i que m’has ajudat molt a començar a sortir del meu pou, i t’ho agrairé sempre… Però penso que només tinc vint anys, i que no he viscut res de la vida, encara no… I que no és hora de comprometre’m a una vida amb algú, mira. Em sap greu però el que et diria és que fóssim amics, però només amics un temps, no sé, dos o tres anys, i després ja veuríem, després, però ara encara t’he de dir que… que no. Encara no és hora. M’entens, oi?
La cara que posava el Miquel en escoltar el raonament de la Laia era d’antologia. Una barreja de decepció, terror i pànic digna de les pintures negres de Goya. La seva boca no era capaç d’articular una paraula.
La Laia encara va esperar uns segons. En aquells moments, per la ràdio del cotxe se sentia una cançó d’en Llach.
Si em dius adéu,vull que el dia sigui net i clar,que cap ocelltrenqui l'harmonia del seu cant.
La Laia encara va esperar que la cançó seguis uns segons més.
Que tinguis sorti que trobis el que t'ha mancaten mi.Després va somriure, com si anés a dir, home, no t’ho agafis així, però va dir.
— Veig que ja t’ha passat el singlot…
— Suposo que sí.
— Qué bé! És que em feies patir tant…
— Però…
— Però res, tros de soca!, que primer volia treure’t el singlot, i que ara ja puc dir-te que sí que t’estimo, ruc, que sí que vull viure amb tu tota la vida, burro, que la vida per mi sense tu no tindria cap sentit, que també estic enamorada com una lloca de tu i que ara començarà per mi tot un món nou al teu costat!
— Gamberra!
— Amor!
Si el primer petó va ser com per iniciar el tancament del passat de la Laia, el que es van fer ja va ser el preludi d’una nova etapa de les seves vides. I la ràdio (gairebé màgica) del cotxe acabava la cançó amb paraules que presagiaven uns temps millors per als dos.
Si véns amb mi,no demanis un camí planer,ni estels d'argent,ni un demà ple de promeses, solsun poc de sort,i que la vida ens doni un camíben llarg,
En aquest fragment apareix aquest codi QR que el lector pot obrir amb el seu mòbil i que ofereix la banda sonora per aquest tros de capítol. Podeu provar-ho aqui mateix.
Fragment del capítol 26
El present és meu!
La Maia es descobreix embarassada, i per poder pensar en llibertat i deixar anar el seu interior, surt amb el Vespino a un lloc de la costa que és com el seu santuari.
La tensió que mantenia els seus punys tancats anava augmentant. Va creuar les mans sobre la seva sina i es va encongir una mica endavant, com un animal ferit, i va apartar la mirada de la seva imatge.
Només jo en tinc la culpa i no puc treure’m del damunt la responsabilitat. Com si el sentis a aquell masclista prepotent del Borja: “És clar, anaves provocant, ensenyant els pits… què esperaves que passés?”
Esperava una mica de respecte, una barreja d’humor-amor, unes rialles. I ara pagava amb escreix aquella seva manera de fer o de ser.
Va tornar a posar la vista al mirall. Tenia ganes de xisclar, de deixar anar un lament que seria un crit però, per refrenar-se, va pujar les mans fins a tapar-se la boca, i va veure que els seus punys seguien tancats i que la imatge que el mirall li reflectia era la patètica visió de la ràbia que se li podia transformar en un sofriment insuportable i que podria esdevenir crònic.
Però aquesta noia emprenyada que em mira no sóc jo! No! Encara tinc tota la vida per davant. El present és meu! No és teu! És meu! I també és meva la decisió que m’ha de salvar d’aquest dolorós turment que em podria durar tota la vida!
Ad libitum
La Maia es va vestir d’una arravatada i va sortir disparada amb el seu Vespino cap aquell racó de la costa on anava tantes vegades quan volia estar sola. Allà, molt a prop del mar, havia crescut miraculosament un lledoner solitari que un dia ella va descobrir per casualitat. A pocs metres de distància, quatre pins li feien companyia, i entremig de les seves branques es podia veure un trosset de mar. Un recés de pau.
Com altres vegades, en la seva recerca de soledat es va enfilar al lledoner per poder deixar anar els seus pensaments amb llibertat, sense ningú que li marqués el ritme ni li assenyalés les paraules.
La meva mare va a l’església. És creient, però a vegades hi va per estar sola amb els seus sants i mares-de-déu. Jo vinc aquí, la meva església és aquest arbre i el meu déu no té nom. No crec en cap dels déus que hi ha o que han existit perquè tots han estat inventats pels homes. No per cap dona: pels homes! El meu déu no té nom, però a vegades el sento, el noto. Potser el veig en aquest mar que m’acompanya tantes vegades, o en la seva flaire que sento ara. Imagino que hi ha d’haver alguna cosa més enllà, i quan necessito creure-hi, vinc aquí. Em sento lliure per pensar, ad libitum, que diu el meu professor de música, l’estimat Arturo, “ad libitum nena, al teu aire, sense normes ni manaments”. I amb aquesta llibertat deixo anar els sentiments i les meves preguntes als meus petits déus…Dóna’m una resposta, mar, què hauria de fer? Contesta’m, aire, he de seguir endavant? Dóna’m un senyal, gavina! Ostres! Calla, calla!, si sembla que te’n riguis de mi…Què m’esteu dient, petits lledons, he d’aturar-ho tot o he de deixar fer? Contesta’m, regust de sal! Sí o no?Ajuda’m, formigueta atabalada! Ui, pobreta! Estigues per la feina, si gairebé no pots amb aquesta fulleta! Em vénen ganes de plorar però no ho faré. I ningú no sabrà mai aquests pensaments meus d’ara, tan carrinclons i ridículs! No te’n riuràs de mi, remor del vent, no em veureu fer el ridícul, pedres del camí. No ploraré, no, ara no! Sé que no em donareu cap pista, família de pins; ni tan sols tu, el meu lledoner estimat… ni tampoc tu, boira de divertida forma… si sembles un croissant!Un croissant? M’està entrant gana. Ostres, si no he esmorzat!… Em sembla que he vist croissants a la cuina!
Fragment del capítol 43
Llàgrimes de cera
Una tercera història es barrejarà amb aquestes, la d’una noia xinesa de setze anys, la Xuan. Sabrem com, a la part més camperola de la Xina, ha tingut dues filles bessones, i com després s’enamora d’un català que es casa amb ella.
Un fragment del casament ens mostra al seu pare, que sap que la seva filla i nétes abandonaran per sempre la Xina i possiblement no les veurà més. La poesia antiga d’aquell país l’acompanya. El nuvi, en Charlie, a qui ella li diu Cha-Li, acompanyat d’un divertit intèrpret, ha de fer un regal a la núvia abans de la festa.
Ella estava dempeus i el Charlie, en veure-la, es va emocionar.
La núvia portava un vestit meravellós, la seva mare li havia fet un qipao vermell, el color de la bona sort, amb el coll alt que ressaltava el rostre de la Xuan i amb brodats de color lila i negre suficientment discrets per no distreure la bellesa d’aquella noia. Un maquillatge suau i uns llavis vermells com el foc van fer que el Charlie pensés que allò no li passava de veritat; tan impressionat estava que es va quedar mut. I més quan ella va dir:
— Benvingut amic Cha-Li, amor meu. Aquí t'esperem, les meues dues filles i jo, la teua esposa.
Com que el Charlie no reaccionava, l’intèrpret li va dir.
— Tu regalar regalo ahora. Ella espera regalo.
El nuvi va reconnectar amb el món real i va treure d’una butxaca un petit estoig de vellut negre. Es va agenollar davant la Xuan, va obrir l’estoig i li va oferir l’obsequi. El rostre de la Xuan es va il·luminar. Efectivament, es tractava d’una aliança, però el que no esperava la núvia va ser que era un anell d’or blanc que incorporava, no un, sinó tres petits brillants, un de més gran i dos de petits al seu costat. En aquells moments d’emocions gairebé desbordades, el Charlie va dir, en xinéès, una frase que portava estudiada i es repetia constantment per a ell mateix des de feia dies.
— Uó chan suì xí naiǐ Xuan, nǐ xan yongyun xenxen uo xingxing de yubufen
Ho va pronunciar tan malament que ningú va comprendre res, per la qual cosa l’intèrpret, que ja sabia el què volia dir ho va repetir en xinès,
— 我三岁时爱你轩,你将永远成为我一生的一部分。
és a dir: Us estimo, Xuan, a totes tres, i formareu part de la meva vida per sempre més.
Després tot va ser bromes i alegries. El Charlie va trobar les sabates de la núvia i van marxar tots junts fins al magatzem on es celebrava el convit. Els nuvis van fer tot el recorregut en una humil tartana tan profusament decorada que semblava una carrossa d’un conte de fades, fins i tot el cavall estava gairebé enterrat de flors. I va començar la festa; cançons, humor, el sopar amb els entrants freds i els plats calents, l’abundant vi, les postres i els licors. I els nuvis ballant i rient, ell convertit en un Cha-Li que reia totes les bromes que li feien sense entendre gran cosa, i la Xuan que de mica en mica s’anava transformant en una catalana. Per primera vegada intentaven xerrar sense intèrpret, cosa que feien mig en anglès i en català, ella amb el curiós català que li havia ensenyat un xinès-valencià, cosa que va comprendre quan la Xuan, amb l’emoció de poder dir unes paraules seguides, va exclamar
— Catalunya, la millor terreta del món!
Tothom era feliç aquell dia. Fins i tot el pare de la Xuan, que mirava la festa des del seu seient. Era conscient que el comiat que es produïa era definitiu, però li pesava més la felicitat de la seva filla i nétes que totes les distàncies que s’obrien.
A Chen Minhao, la festa li semblava un poema vivent, ja que amb l’única il·luminació de les torxes i fanals tot semblava màgic. La seva mirada, com per fugir del que, per ell, era la confirmació d’un adéu, es va apartar de la celebració i es va posar en una de les espelmes, la que tenia més a prop; i en observar que una gota de cera fosa estava a punt de caure, la va recollir amb un dit. Era com una llàgrima, va pensar, una llàgrima que de seguida es va fer sòlida i li va quedar enganxada a la pell. Va tornar a mirar la festa. Les seves nétes corrien i jugaven amunt i avall, els convidats gaudien del ball i no calia interrompre ara la celebració amb un discurs que també hauria sigut de comiat i en conseqüència, de tristesa. És per això que no va pronunciar cap paraula, però a la seva ànima surava, com una pomada guaridora del dolor, un vell poema de Du Mu.
S’estimen tant que ningú no ho diria,Beuen amb un somriure a mig fer.L’espelma, que sap la distància que s’obre;vessarà llàgrimes per ells fins a l’alba.
Àngels del Quitrà
i els codis QR
En aguns capítols s’hi pot trobar el què és una novetat. “Àngels del Quitrà” és una de les primeres novel·les amb banda sonora incorporada. En alguns capítols apareixen codis QR que permeten, amb el mòbil, escoltar la música que correspon a la situació del capítol pertinent. Certament, hi ha llibres que incorporen codis QR però generalment transporten a catàlegs comercials, webs de viatges etc. Aquests porten a músiques, ben variades i adients a la situació. A més, un codi QR a la contraportada permetrà que el client, a la mateixa llibreria, descobreixi coses sobre el llibre i l'editorial.
Aqui teniu alguns dels 30 codis QR del llibre per provar amb el mòbil.
La Garriga
Àngels del Quitrà
Llocs de venda
Granollers
Taradell
Badalona
Granollers
Cardedeu
Les Franqueses
del Vallès
Barcelona
Girona
Sant Celoni
25-2-2021
19-3-2021
24-2-2021
Comentaris, entrevistes i coses que s’han dit sobre aquesta història en què les vides de cinc noies s’entrellacen i conflueixen en una única història comuna.
22-2-2021
Teresa Terradas
Amb el seu cinquè llibre, Àngels del quitrà (Edicions Forment), Arian Botey encaixa una nova peça del seu particular puzle que va començar amb la seva primera novel·la, Montserrat i les estrelles i que avisa que tindrà continuïtat amb noves publicacions. Aquest lligam no impedeix, tot al contrari, que cada novel·la sigui totalment independent, i amb trames i històries ben definides, encara que algun personatge faci un salt d’una història a una altra.
És el cas, per exemple, de la Sandra, una de les cinc joves protagonistes d’Àngels del quitrà, que els seguidors de l’obra literària de Botey ja coneixien d’El factor Sàndric, i que és actriu d’un grup de teatre amateur que fa una obra amb el mateix títol del llibre. Ella, juntament amb la Maia –un personatge que ha arribat a enamorar el mateix autor i amb la qual parla i tot–, la Tina, la Xuan i la Laia formen el nou univers amb les seves històries i vides particulars, però amb el nexe comú que d’alguna manera o una altra han estat esquitxades pel quitrà. “Són cinc casos diferents, que sembla que estiguin separats l’un de l’altre, però que al final s’acaben trobant”, explica l’autor.
Entre una història i una altra formen una novel·la que Botey defineix, per sobre de tot, com a romàntica. Però en aquest romanticisme no tot són flors i violes. “Hi ha també molta maldat, amb violacions, abusos sexuals, drogues... coses de la vida”, apunta l’autor. És un dels aspectes, per exemple, que ressalta l’escriptor Matthew Tree, autor del pròleg. “Les seves novel·les parlen de les llums però també de les ombres dels anys viscudes entre 16 i vint-i-tants anys.
I potser enlloc més que a Àngels del quitrà, en què alguns dels personatges –les noies especialment– amaguen darrere un comportament aparentment frívol i
despreocupat, uns secrets terribles que elles mateixes no poden assimilar: abusos
sexuals, violacions, drogues...
Però, per arribar a teixir totes aquestes històries, amb els seus ambients i escenaris, Botey destaca la feina “molt bonica de documentació en tots els sentits”. Així s’expliquen les llargues xerrades que ha tingut sobre la Xina amb una amiga, o l’assessorament sobre l’Índia que ha rebut per part d’una altra persona.
Ara, un dels aspectes que fa totalment especial el nou llibre d’Arian Botey és la banda sonora que porta incorporada. Ho fa a través de gairebé 40 codis QR, situats en moments de la història en què la música, de tot tipus, hi és present. “És una banda sonora formada per música clàssica, òpera, jazz, havaneres.... depèn del moment s’escolta una música o una altra.”
Segons Tree, és la primera novel·la que incorpora una banda sonora en tota regla, sent tot un detall. “La música té un paper important en la història, en part perquè alguns dels protagonistes són músics, en part perquè alguns altres són melòmans.”
El llibre té un altre codi QR a la contraportada a través del qual s’accedeix a una miniweb on s’explica la sinopsi i els ambients de la novel·la, i els diferents codis QR.
Blog Llibres-Art-Sport
de Joan Sala Vila
24-2-2021
ÀNGELS DEL QUITRÀ, d’Arian Botey i Prat
Llegir la novel·la de l’amic Arian ha omplert els meus espais culturals d’un gran plaer literari però també emocional amb un gran respecte a les idees, sensacions i emocions, també en el desacord, que m’ha fet avançar en la filosofia i poesia de la llibertat. El darrer capítol ha obert la finestra de la comprensió que m’ha fet entendre, penso, el títol en la relació d’àngels i quitrà. Ha estat el darrer capítol, la clau, penso, de la idea central de l’escriptor que amb el seu plantejament ha dibuixat el significat de la globalitat humana. Globalitat i diferències en un procés d’intel·ligència que defineix la individualitat, famílies (col·lectivitats) i el món (globalitat). Una sèrie de capítols estan dedicats a tres models de família; a continuació, els tres models és mouen ordenadament en una altre sèrie i el darrer capítol és la unitat de les famílies (la globalitat). I parant esment en la lectura vaig endinsar-me en un mon d’emocions, idees i sentiments que donen fe del camp immens de la llibertat per fer un esforç en l’exercici d’una convivència en pau. Els capítols dedicats a les famílies dissenyaven diferents formes de vida individual; en els capítols en els que hi figuraven les famílies, sorgien emocions, sentiments i relacions de tota mena per desembocar en el darrer on les diferències donaven pas a la unitat de l’amistat. Arian Botey ha demostrat un domini emocional de l’idioma en el que hi caminava un misticisme humà agombolat per la poesia i la música que li donen a la novel·la una globalització de l’ésser humà en les diferències. Diferències que es mouen en un quitrà original que defineix l’espai vital d’una història de la humanitat que transita per camins desconcertants en la forma i en el fons. Però aquests camins de quitrà són vençuts per uns àngels que en l’inici del passejar dominen dones que al final del trajecte allarguen la mà també als homes. Endevinava, conforme avançava en la lectura, la singularitat del paper de la dona en la vida que fa lluir els seus dons al marge de la bondat o no, dels camins, espais on es desenvolupa la vida. No he llegit la novel·la buscant una crítica dels errors, sinó una entesa de les diferències. En una paraula, una narració poètica-musical de la visió humana del ser, fer i estar que pot desembocar en la felicitat d’una humanitat que vol entendre el significat d’estimar.
Anar al Blog de Joan Sala Vila
Ràdio G
Elisenda Cuquet, entrevista a
Arian Botey
24.2.2021
Durada: 22
Click per escoltar-la
Dani Agudo, 25-2-2021
L’autor incorporauna banda sonora per mitja de codis QR
Arian Botey publica la cinquena novel·la, “Àngels del quitrà!"
Montse Erra
Qui hagi llegit El factor Sàndric (Col·lecció Marcòlic, Alpina, 2019) potser té ganes de retrobar la Sandra i veure'n l'evolució. L'autor, Arian Botey i Prat, recupera aquest personatge al seu cinquè llibre, acabat de publicar, Àngels del quitrà (Edicions Forment), en què la Sandra és la protagonista juntament amb quatre noies més –la Laia, la Maia, la Tina i la Xuan–, "d'estaments socials diferents, i que cadascuna d'elles surt del quitrà que empastifava les seves vides en forma de pobresa, abusos o drogues", detalla Botey.
Tot i el lligam amb les novel·les anteriors, es tracta de llibres independents que no cal llegir en conjunt. Les històries i els personatges van creixent a mesura que Botey escriu. "Una de les protagonistes tenia previst morir al capítol 7 i es va salvar", diu sorneguer Botey, qui afegeix que en el seu diàleg amb els personatges li van dir: "qui no pot canviar res és l'autor, però els personatges canviem cada dia segons qui ens llegeixi". I, de fet, un dels eixos de la novel·la és l'evolució de les persones, com es poden recuperar de moments molt difícils.
I amb aquesta filosofia, aquest escriptor arribat a la ploma des del món audiovisual, reconeix que la primera escaleta que fa abans de començar a escriure poc té a veure amb el resultat final de la novel·la.
En aquest cas, Àngels del quitrà tenia dues protagonistes inicials, que han acabat sent cinc. Durant els dos anys en què Botey ha escrit l'obra, ha anat travant els cinc personatges amb històries aparentment independents que acaben confluint. "És com un arbre; amb branques d'un mateix tronc", detalla l'escriptor.
Tot i la duresa dels temes que s'hi tracten, Botey assegura que està escrit d'una forma en què el relat pugui arribar a tothom, també a "un públic adolescent, que hi pot reflexionar". De fet, la descriu com una novel·la romàntica, d'amors i desamors, amb situacions difícils però també amb bastant humor.
A més, Botey hi ha incorporat un nou element: "és una de les primeres novel·les amb banda sonora", que es pot escoltar per mitjà de codis QR, i que compta amb una selecció eclèctica, que va des de l'òpera a les havaneres, passant pel jazz, la música clàssica i el pop.
Àngels del quitrà es pot trobar ja a les llibreries granollerines La Gralla i Carbó, a Badallibres de Cardedeu i a l'Alguer Set de Sant Celoni, i properament també es distribuirà a Barcelona, a espais com la llibreria Ona.
El 9 Nou, 19 de març de 2021
ÀNGELS DEL QUITRÀ
Joan Sala VilaProfessor jubilat i escriptorjoansalavila@hotmail.com
Llegir la novel·la de l’amic Arian ha omplert els meus espais culturals d’un gran plaer literari però també emocional amb un gran respecte a les idees, sensacions i emocions, també en el desacord, que m’ha fet avançar en la filosofia i poesia de la llibertat. El darrer capítol ha obert la finestra de la comprensió que m’ha fet entendre, penso, el títol en la relació d’àngels i quitrà.
Ha estat el darrer capítol, la clau, penso, de la idea central de l’escriptor que amb el seu plantejament ha dibuixat el significat de la globalitat humana. Globalitat i diferències en un procés d’intel·ligència que defineix la individualitat, famílies (col·lectivitats) i el món (globalitat).
Una sèrie de capítols estan dedicats a tres models de família; a continuació, els tres models és mouen ordenadament en una altre sèrie i el darrer capítol és la unitat de les famílies (la globalitat). I parant esment en la lectura vaig endinsar-me en un mon d’emocions, idees i sentiments que donen fe del camp immens de la llibertat per fer un esforç en l’exercici d’una convivència en pau. Els capítols dedicats a les famílies dissenyaven diferents formes de vida individual; en els capítols en els que hi figuraven les famílies, sorgien emocions, sentiments i relacions de tota mena per desembocar en el darrer on les diferències donaven pas a la unitat de l’amistat.
Arian Botey ha demostrat un domini emocional de l’idioma en el que hi caminava un misticisme humà agombolat per la poesia i la música que li donen a la novel·la una globalització de l’ésser humà en les diferències. Diferències que es mouen en un quitrà original que defineix l’espai vital d’una història de la humanitat que transita per camins desconcertants en la forma i en el fons. Però aquests camins de quitrà són vençuts per uns àngels que en l’inici del passejar dominen dones que al final del trajecte allarguen la mà també als homes.
Endevinava, conforme avançava en la lectura, la singularitat del paper de la dona en la vida que fa lluir els seus dons al marge de la bondat o no, dels camins, espais on es desenvolupa la vida. No he llegit la novel·la buscant una crítica dels errors, sinó una entesa de les diferències. En una paraula, una narració poètica-musical de la visió humana del ser, fer i estar que pot desembocar en la felicitat d’una humanitat que vol entendre el significat d’estimar.
Llegir la novel·la de l’amic Arian ha omplert els meus espais culturals d’un gran plaer literari però també emocional amb un gran respecte a les idees, sensacions i emocions, també en el desacord, que m’ha fet avançar en la filosofia i poesia de la llibertat. El darrer capítol ha obert la finestra de la comprensió que m’ha fet entendre, penso, el títol en la relació d’àngels i quitrà. Ha estat el darrer capítol, la clau, penso, de la idea central de l’escriptor que amb el seu plantejament ha dibuixat el significat de la globalitat humana.
Globalitat i diferències en un procés d’intel·ligència que defineix la individualitat, famílies (col·lectivitats) i el món (globalitat). Una sèrie de capítols estan dedicats a tres models de família; a continuació, els tres models és mouen ordenadament en una altre sèrie i el darrer capítol és la unitat de les famílies (la globalitat). I parant esment en la lectura vaig endinsar-me en un mon d’emocions, idees i sentiments que donen fe del camp immens de la llibertat per fer un esforç en l’exercici d’una convivència en pau.
Els capítols dedicats a les famílies dissenyaven diferents formes de vida individual; en els capítols en els que hi figuraven les famílies, sorgien emocions, sentiments i relacions de tota mena per desembocar en el darrer on les diferències donaven pas a la unitat de l’amistat.
Arian Botey ha demostrat un domini emocional de l’idioma en el que hi caminava un misticisme humà agombolat per la poesia i la música que li donen a la novel·la una globalització de l’ésser humà en les diferències. Diferències que es mouen en un quitrà original que defineix l’espai vital d’una història de la humanitat que transita per camins desconcertants en la forma i en el fons. Però aquests camins de quitrà són vençuts per uns àngels que en l’inici del passejar dominen dones que al final del trajecte allarguen la mà també als homes.
Endevinava, conforme avançava en la lectura, la singularitat del paper de la dona en la vida que fa lluir els seus dons al marge de la bondat o no, dels camins, espais on es desenvolupa la vida. No he llegit la novel·la buscant una crítica dels errors, sinó una entesa de les diferències. En una paraula, una narració poètica-musical de la visió humana del ser, fer i estar que pot desembocar en la felicitat d’una humanitat que vol entendre el significat d’estimar.